کاردانی مربیگری پایه هنرهای رزمی

هنرهای رزمی امروزه به عنوان نوعی ورزش درآمده‌اند. از زمانی که برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف رزمی رایج شده این رشته‌ها از ماهیت اصلی رزمی خود درآمده و به صورت یک ورزش تمرین می‌شوند که بهترین نمونه آن را در شمشیربازی غربی می‌توان مشاهده کرد. امروزه رشته‌های ووشو، جودو، تکواندو، بوکس، شمشیربازی، کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی با کمان و پرتاب نیزه در برنامه رقابتهای المپیک قرار دارند. هنرجویان رشته‌هایی چون کیک‌بوکسینگ و جوجیتسو برزیلی نیز عمدتاً برای شرکت در مسابقات تمرین می‌کنند. این در حالیست که برخی رشته‌های رزمی مثل آیکیدو یا کونگ‌فو توآ با برگزاری مسابقه مخالف هستند.

برخی از سبک‌های رزمی بر این عقیده هستند که برگزاری رقابت باعث می‌شود تا هنرجویان بهتر و ورزیده‌تر شوند و روحیه ورزشی در آنها شکل می‌گیرد. اما برخی دیگر معتقدند که قوانین موجود در مسابقات با شرایط یک مبارزه واقعی تفاوت بسیار دارد و مبارزان به جای تمرین مهارت‌های مؤثر در مبارزه واقعی به تمرین مهارت‌های مورد نیاز برای پیروزی در مسابقه می‌پردازند. از سوی دیگر دیگر این مسابقات باعث می‌شود تا انگیزه هنرجویان این رشته‌ها کسب مدال و جایزه در مسابقات باشد نه انگیزه‌های اصلی هنرهای رزمی مثل پرورش دادن شخصیت اخلاقی.

تقسیم‌بندی هنرهای رزمی

هنرهای رزمی را به شیوه‌های مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس تکنیک‌هایی است که در آن رشته بیشترین تأکید بر آنها می‌شود:

الف- رشته‌های ضربه‌ای

  1. دست: بوکس غربی
  2. پا: تکواندو
  3. کل بدن: موی تای، کیک بوکسینگ، ساواته، هنرهای رزمی ترکیبی، ووشو، کاراته، ووشو، کونگ فو، وینگ چون، تای‌چی‌چوان و …
  1. گلاویزی
  2. فنون پرتابی: جوجیتسو ، کودوکان جودو، هاپکیدو، کشتی، سامبو، سومو
  3. فنون خردکردن مفاصل و خفه کردن‌ها و نگه داشتن‌ها: جوجوتسو، کودوکان جودو، آیکیدو، جوجیتسو برزیلی
  4. دفاع شخصی: جوجیتسو ، کودوکان جودو، آیکیدو، تایهو جوتسو، هاپکیدو، کراو ماگا، کوماندو، یونگ‌مودو

ج- ورزش‌های رزمی غیر مبارزه‌ای

  1. شکستن اجسام سخت
  2. اجرای برنامه هماهنگی از تکنیک‌ها همچون پومسه، کاتا یا تالو

د- سلاح، هنرهای رزمی

  1. با ابزار و سلاح‌ها یا جنگ‌افزار

نخستین، مهارت‌هایی چون تیراندازی با کمان، نبرد با نیزه و شمشیرزنی را شامل می‌شود، امروزه برخی مهارت‌های مبارزه با سلاح همچون کِندو (شمشیرزنی ژاپنی) و کیودو (تیراندازی با کمان ژاپنی) به عنوان یک رشته ورزشی تمرین می‌شوند.

2. بدون ابزار و سلاح‌ها یا جنگ‌افزار

رشته‌های مبارزه بی جنگ‌افزار بر ضربات دست و پا یا گلاویزی هستند، رشته‌های بدون جنگ‌افزار همچون جوجیتسو، کاراته، جودو، تکواندو، موی تای، ووشو (ساندا)، کیک بوکسینگ، جوجیتسو برزیلی و بوکس نیز به عنوان روش‌های دفاع شخصی تمرین می‌شوند.

3. با ابزار و سلاح‌ها یا جنگ‌افزار و بی ابزار و سلاح‌ها یا جنگ‌افزار

علاوه بر مبارزه بدون جنگ‌افزار، مبارزه با جنگ‌افزار نیز وجود دارد.

تکنیکی‌ترین ورزش‌های رزمی

از دیرباز تا کنون هنرهای رزمی بسیاری در اقوام و فرهنگ‌های مختلف جهان وجود داشته‌است که برخی از آنان در طی دوران‌ها و هجوم اقوام مختلف به آن سرزمین‌ها و در گذر تاریخ سبب نابودی کلی و فراموشی آن هنرهای رزمی در جهان گردیده‌است. اما در یک برنامه و هدف جامع می‌توان به‌طور خلاصه دشوارترین، علمی‌ترین، پرکاربردترین، فلسفی‌ترین ورزش‌ها و هنرهای رزمی را به ترتیب زیر دسته بدنی نمود:

  1. دفاع شخصی
  2. جوجیتسو و سبک‌های آن (جودو، هاپکیدو، آیکیدو و جوجیتسو ی برزیلی)
  3. ووشو یا گونگ‌فوی چینی
  4. موی تای
  5. کیک بوکسینگ
  6. کاراته
  7. کشتی آزاد
  8. تکواندو
  9. سایر سبک‌ها

هنرهای رزمی ترکیبی (MMA)

هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) برگرفته شده از تمام این سبک‌هاست.  برگزاری مسابقاتی بین مبارزان رشته‌های مختلف رزمی با کمترین قوانین مسابقات UFC در آمریکا به همین منظور آغاز شد و تورنمنت‌های مشابهی در ژاپن با نام‌هایی چون شوتو و پانکریس برگزار می‌شوند. این مسابقات زمینه‌سازی پیدایش رشته جدید رزمی با نام هنرهای رزمی ترکیبی شده‌اند.

قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان :

1- ارائه گزارش نویسی و مستندسازی

2- انجام کار گروهی

3- بهره گیری از رایانه

4- برقراری ارتباط موثر در محیط کار

5- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

6- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

7- ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

8- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

مشاغل قابل احراز و قابليت‌ها و توانمندي‌هاي حرفه ای دانش آموختگان :(برگرفته از جدول وضعیت تحلیل شغلی)

ردیف شغل قابل احراز قابليت‌ها و توانمندي‌هاي حرفه ای مورد انتظار
1 1-   دستیار مربی

2-    سرپرست باشگاه  ورزش‌های رزمی

3-   مدیر اجرایی باشگاه و تیم ورزش‌های رزمی

1-   انتقال خواسته‌ها و دیدگاه‌های مربی به ورزشکار و تیم و ایجاد حمیت گروهی و تیمی بین بازیکنان در جهت منافع تیم، باشگاه و شخص

2-   شناخت تاكتيك و ضد تاكتيك‌های رشته‌ی ورزشی ورزش‌های رزمی و بکارگیری آن‌ها در آموزش

3-   انجام صحیح وظایف سرپرستی باشگاه و تیم ورزش‌های رزمی

4-   بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

5-   آشنایی با حقوق ورزشی

6-   کمک به برگزاری رویدادهای ورزشی

7-   آشنایی با بیمه در ورزش

8-   آموزش پایه‌ی ورزش‌های رزمی به مخاطبان

دروس رشته کاردانی مربیگری پایه هنرهای رزمی:

نام درس تعداد واحد
*كاربيني 1
جامعه شناسی عمومی 2
روانشناسی عمومی 2
فیزیولوژی انسانی 2
آناتومی انسانی 2
تغذیه ورزشی 2
حقوق و اخلاق ورزشی 2
یک درس از گروه درس « مبانی نظری اسلام» 2
تربیت بدنی 1
زبان انگلیسی 3
 قوانین و داوری ورزش‌های رزمی 2
فیزیولوژی ورزشی 2
پزشکی ایرانی 2
کمک‌های اولیه 1
حرکات ورزشی اصلاحی 1
رشد و یادگیری حرکتی 2
روش‌های یاددهی – یادگیری 2
ورزش‌های ذهنی – حرکتی 1
درس مهارت مشترک “کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات” 2
درس “دانش خانواده و جمعیت” 2
کارورزی1 2
آزمون های پیکرسنجی 1
برنامه‌ریزی تمرین ورزش‌های رزمی 2
آمادگی جسمانی ورزش‌های رزمی 2
اصول مربی‌گری 2
بیومکانیک ورزشی 2
فنون و ضربات پایه‌ی دست ورزش‌های رزمی 2
فنون و ضربات پایه‌ی پا ورزش‌های رزمی 2
زبان فارسی 3
درس مهارت مشترک “اصول سرپرستی” 2
فنون پایه‌ی پرتابی ورزش‌های رزمی 2
فنون پایه‌ی خاک ورزش‌های رزمی 2
فنون پایه‌ی دفاع شخصی ورزش‌های رزمی 2
فنون پایه‌ی ابزار و سلاح‌ها در ورزش‌های رزمی 1
آموزش ورزش‌های رزمی برای کودکان و  نوجوانان 2
درس مهارت مشترک “مستندسازی” 2
درس مهارت مشترک “مهارت‌ها و قوانین کسب و کار” 2
یک درس از گروه درس «اخلاق و تربیت اسلامی» 2
کارورزی2 2
جمع: 73